به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، این مهم زمانی به وقوع پیوست که MG کانسپت EXE۱۸۱ را معرفی کرد؛ یک هایپرکار برقی آیرودینامیک با یکی از بهترین ضرایب درگ که تا به حال در هر رکوردگیری، دیده شده است. این وسیله نقلیه اگر به تولید برسد، به کارآمدترین خودروی آیرودینامیکی جهان تبدیل خواهد شد.
EXE۱۸۱ تا حد زیادی در استودیوی طراحی SAIC در بریتانیا توسعه داده شده و سازنده ادعا میکند، ضریب درگ فقط ۰.۱۸۱ است.
EX۱۸۱ (به E گمشده توجه کنید) خودرویی بود که MG در سال۱۹۵۷ رکورد جهانی سرعت را برای وسایل نقلیه ۱۵۰۰ سیسی به نام خود ثبت کرد.
بیشتر بخوانید:
بهترین ضریب درگ که تا به حال توسط یک خودروی تولیدی ثبتشده است، ۰.۱۸۹ سیدی و متعلق به فولکس واگن XL۱ بود که بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ تولید و تنها ۲۵۰ دستگاه از آن ساخته شد.
از بین مدلهای تولیدی فعلی، به نظر میرسد بهترینها به ترتیب این خودرو باشند:
- شیائومی اس یو۷: ۰.۱۹۵
- لوسید ایر: ۰.۱۹۷
- مرسدس بنز ایکیواس: ۰.۲۰۲
- تسلا مدل اس پلید: ۰.۲۰۸
- نیو ایتی۷: ۰.۲۰۸
ضریب پَسار یا Drag coefficient یک کمیت بدون بعد است که در علم دینامیک سیالات و برای محاسبه نیروی پسار وارد بر یک جسم درحال حرکت در یک سیال مورد استفاده است. یکی از مهمترین پارامترها در طراحی خودرو ضریب پسار یا همان درگ است. هرچه این ضریب کمتر باشد یعنی خودرو میتواند راحتتر هوا را بشکافد و هرچه این ضریب بیشتر باشد خودرو در مقابل شکافتن هوا از خود مقاومت بیشتری نشان میدهد و به نیروی بیشتری برای جلو رفتن نیاز دارد.
نظر شما